Відповідальна особа з числа педагогічних працівників, яка приймає та реєструє звернення учасників освітнього процесу, щодо булінгу (цькування) Мірошниченко Інна Сергіївна - практичний психолог, соціальний педагог.
Телефон - 099-349-84-56
УКРАЇНА
Прилуцька міська рада Чернігівської області
Прилуцький ліцей № 14
Прилуцької міської ради Чернігівської області
НАКАЗ
від 02.09.2024 р. м. Прилуки № 98
Про запобігання та протидію булінгу (цькування)
у Прилуцькому ліцеї №14
Керуючись Законами України «Про охорону дитинства» (стаття 10), «Про освіту» (стаття 53), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 № 2657-VІІІ, нормативно-правовими актами Кодексу України про адміністративні правопорушення, листом Міністерства освіти і науки України від 29.01.2019 № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року № 2657-VІІІ», з метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти, запобігання в учнівському колективі будь-яких проявів насильства, формування стійких переконань в учасників освітнього процесу щодо неприпустимості булінгу (цькування) в міжособистісних стосунках,
НАКАЗУЮ:
1. Призначити заступника директора з навчально-виховної роботи Рудик Ж.М. відповідальною особою за здійсненням контролю, спрямованого на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти.
2. Призначити Мірошниченко І.С., відповідальною особою з числа педагогічних працівників, яка прийматиме та реєструватиме звернення учасників освітнього процесу, щодо булінгу (цькуванню)
3. Завідувачці господарством Колісник О.А. провести оцінювання службових приміщень (роздягальні, туалетні кімнати, коридори) та шкільного подвір’я на предмет небезпеки.
4. Заступнику директора з навчально-виховної роботи Желібі Л.І. посилити контроль за чергуванням вчителів на перервах.
5. Затвердити План заходів комплексного підходу у сфері запобігання та протидії проявів булінгу (цькування) у навчальному закладі (Додаток 1).
6. Затвердити процедуру подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти (форма заяви, примірний зміст і процедуру розгляду відповідно до законодавства), Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) (Додаток 2).
7. Затвердити Правила поведінки здобувачів освіти, права й обов’язки педагогічних працівників, та інших осіб, які залучаються до освітнього процесу (Додаток 3).
8. Класним керівникам 1-11 класів:
8.1. Забезпечити недопущення будь-яких проявів глузування, насилля, цькування і просто нетолерантного ставлення у класі. Виконувати свої функціональні обов’язки щодо об’єднання класу, згуртування учнів.
Постійно
8.2. Провести протягом навчального року виховні години з теми «Мобінг, булінг, кібербулінг, секстинг, сексторшн» за участю практичного психолога, громадських організацій, представників поліції.
За окремим планом протягом року
8.3. Забезпечити проведення інформаційно-просвітницьких заходів серед учасників освітнього процесу щодо наслідків насилля, цькування, відповідальність за такі дії, формувати у них ефективні стратегії поведінки в таких ситуаціях, вчити, як захистити себе і допомогти іншому.
Протягом року
9. Практичному психологу ліцею Мірошниченко І.С..:
9.1. У випадках виникнення підозри щодо жорстокого поводження з дитиною або в разі реальної загрози його вчинення вдома, з боку однолітків, працівників закладу освіти або інших осіб керуватися Методичними рекомендаціями щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей.
9.2. Проводити роботу в напрямку вдосконалення психолого-педагогічної компетентності та підвищення рівня психологічної культури вчителів та батьків для здійснення ефективної взаємодії дорослих з дітьми, побудованої на засадах довіри.
9.3. Спрямовувати інформаційно-просвітницьку роботу серед дітей та учнівської молоді на формування стандартів позитивної поведінки та недопущення проявів шкільного булінгу.
10. Працівникам навчального закладу вчасно повідомляти адміністрацію та відповідальну особу про виявлені факти жорстокого поводження, насильства та булінгу (цькування).
11. Уповноваженій особі вчасно повідомляти про факти жорстокого поводження, насильства та булінгу (цькування) Управління освіти, Службу у справах дітей, Сектор ювенальної превенцїї та вживання конкретних заходів щодо їх попередження та недопущення в учнівському середовищі.
12. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.
Директор ліцею Людмила ЯЩЕНКО
Додаток 2
до наказу Прилуцького ліцею №14
від 02.09.2024 № 98
Процедура подання заяви про випадок булінгу (цькування)
та порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)
в Прилуцькому ліцеї №14
Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.
У закладі освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає керівник закладу.
Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.
Форма заяви додається.
Директору
Прилуцького ліцею №14
Ященко Л.В.
(ПІБ заявника)
(що проживає)
(контактний телефон)
ЗАЯВА
Доводжу до Вашого відома, що між моєю дитиною _______________ (ПІБ дитини) та учнем/ученицею (групою дітей) _______ класу ________________ (ПІБ учня/учениці), сталася така ситуація:
(опис ситуації)
Прошу розглянути її на ознаки булінгу.
Дата Підпис
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)
в Прилуцькому ліцеї №14
та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
1. Керівник закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):
невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);
за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;
повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;
скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.
2. У разі встановлення обставин випадку булінгу (цькування) повідомити територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України.
Додаток 3
до наказу Прилуцького ліцею №14
від 02.09.2024 № 98
Правила поведінки
здобувачів освіти, права й обов’язки педагогічних працівників, та інших осіб, які залучаються до освітнього процесу
Загальні правила поведінки
1. Здобувач освіти приходить до школи за 15-20 хвилин до початку занять, чистий і охайний, займає своє робоче місце з першим дзвінком, готує все необхідне навчальне приладдя.
2. Не можна приносити на територію ліцею з будь-якою метою й використовувати будь-яким способом зброю, в т.ч. ножі, вибухові, вогненебезпечні речовини; спиртні напої, сигарети, наркотики та інші одурманюючі засоби й отрути.
3. Забороняється вживання непристойних виразів і жестів.
4. Не можна без дозволу педагогів (за узгодженням з батьками) йти з ліцею та його території в урочний час.
5. У разі пропуску занять до 3-х днів учень зобов’язаний пред’явити класному керівнику довідку або записку від батьків (осіб, що їх заміняють) про причину відсутності на заняттях. У разі пропуску більше трьох днів учень зобов’язаний представити довідку з медичної установи.
6. Здобувач освіти ліцею повинен виявляти повагу до старших, піклуватися про молодших. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші - молодшим, хлопчики - дівчаткам.
7. Поза межами закладу освіти учні поводяться скрізь і усюди так, щоб не принизити свою честь і гідність, не заплямувати добре ім’я ліцею.
8. Здобувачі освіти бережуть майно ліцею, акуратно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території ліцею.
9. Фізична конфронтація, залякування і знущання є неприпустимими формами поведінки.
10. Не дозволяється користуватися (без освітньої потреби та дозволу вчителя) мобільним телефоном іншими гаджетами на уроках.
11. Здобувач освіти зобов’язаний виконувати домашні завдання в терміни, встановлені шкільною програмою.
12. На першу вимогу вчителя слід пред’являти щоденник.
13. Щодня вести запис домашніх завдань в щоденнику.
14. Приносити на заняття всі необхідні підручники, зошити, письмове приладдя, інструменти, робочий і спортивний одяг.
Поведінка здобувачів освіти на уроках
1. Під час уроку не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати інших товаришів від занять розмовами, іграми й іншими справами, що не стосуються уроку.
2. Якщо під час занять здобувачу освіти необхідно вийти з класу, то він повинен попросити дозволу у вчителя, піднявши руку.
3. Якщо здобувач освіти хоче поставити питання вчителеві або відповісти на питання вчителя, він піднімає руку.
4. Під час уроку учень має право ставити питання вчителеві, якщо не зрозумів матеріал під час пояснення.
5. Учень має право в коректній формі відстоювати свій погляд і свої переконання при обговоренні різних спірних і неоднозначних питань.
Поведінка здобувачів освіти на перервах
Під час перерви здобувач освіти зобов’язаний:
- підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці;
- вийти з класу, якщо попросить учитель;
- підкорятися вимогам чергового учня чи учителя.
Час перерви - особистий час кожного здобувана освіти. Він може його проводити по своєму розумінню, проте, не повинен заважати іншим.
Під час перерви учні можуть вільно переміщатися по ліцею, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися в цілях безпеки (горище, кухня, фізична і хімічна лабораторії, майстерня).
Під час перерв забороняється бігати по сходах, поблизу вікон і в інших місцях, непристосованих для ігор.
Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу.
У ліцеї категорично забороняється тютюнопаління.
Категорично заборонено самовільно розкривати вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.
На перервах здобувачі освіти можуть звернутися до свого класного керівника, чергового учителя, дирекції ліцею за допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.
Поведінка здобувачів освіти в їдальні
1. Під час обіду в їдальні належить дотримуватися добросусідських взаємин і поводитися пристойно.
2. Здобувані освіти повинні шанобливо ставитись до працівників їдальні.
3. Учні приходять в їдальню після закінчення уроку у визначений час.
4. Розмовляти під час обіду слід неголосно, щоб не турбувати тих, хто їсть поряд.
5. Учні прибирають посуд після прийому їжі.
6. Здобувачі освіти дбайливо ставляться до майна шкільної їдальні.
7. Учні мають право взяти в їдальню принесений з дому сніданок.
8. Забороняється приходити в їдальню у верхньому одязі.
Права та обов’язки здобувачів освіти
У закладах освіти мають захищати дітей під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, булінгу (цькування), приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам.
На отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг мають право:
- особи, які постраждали від булінгу (цькування);
- особи, які стали свідком булінгу;
- особи, які вчинили булінг (цькування).
При цьому здобувачі освіти зокрема зобов’язані:
- поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
- відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;
- повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно них, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
Права й обов'язки педагогічних працівників
Згідно з п. 1 статті 55 закону України «Про освіту» педагогічні та науково-педагогічні працівники мають право на:
• захист професійної честі, гідності;
• вільний вибір форм, методів, засобів навчання, виявлення педагогічної ініціативи;
• індивідуальну педагогічну діяльність;
• участь у громадському самоврядуванні;
• користування подовженою оплачуваною відпусткою;
• підвищення кваліфікації, перепідготовку, вільний вибір змісту, програм, форм навчання, закладів освіти, установ та організацій, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку.
Відповідно до п. 1 статті 56 закону України «Про освіту» педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов'язані:
• постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
• забезпечувати умови для засвоєння вихованцями, учнями, студентами, слухачами навчальних програм на рівні обов'язкових вимог до змісту, рівня та обсягу освіти, сприяти розвитку здібностей дітей, учнів, студентів;
• настановленням та особистим прикладом утверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі - правди, справедливості, відданості, патріотизму, гуманізму, доброти, стриманості, працелюбності, поміркованості, інших доброчинностей;
• виховувати в дітей та молоді повагу до батьків, жінок, старших за віком, народних традицій та звичаїв, національних, історичних, культурних цінностей України, її державного й соціального устрою, дбайливе ставлення до історико-культурного та природного середовища країни;
• готувати учнів і студентів до свідомого життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
• додержуватись педагогічної етики, моралі, поважати гідність дитини, учня, студента;
• захищати дітей, молодь від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, запобігати вживанню ними алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам.
У статті 23 Конституції України йдеться, що кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права та свободи інших людей, і має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості.
У статті 28 закону України «Про загальну середню освіту» зазначено, що права та обов'язки педагогічних працівників системи загальної середньої освіти визначаються Конституцією України [254к/96-ВР], законом України «Про освіту», Кодексом законів про працю України [322- 08], цим законом та іншими нормативно-правовими актами.
Педагогічним працівникам та керівникам закладів освіти слід уважно ставитись до всіх випадків булінгу, повідомляти про них, уважно розглядати заяви, забезпечувати вжиття заходів щодо протидії булінгу, розробляти плани, публікувати їх на сайтах і вчасно інформувати органи Національної поліції та Службу у справах дітей про випадки булінгу. В іншому випадку передбачена адміністративна відповідальність за приховування таких ситуацій.
УКРАЇНА
Прилуцька міська рада Чернігівської області
Прилуцький ліцей № 14
Прилуцької міської ради Чернігівської області
НАКАЗ
від 02.09.2024 р. м. Прилуки № 97а
Про створення комісії з розгляду конфліктних
ситуацій та випадків булінгу (цькування)
З метою забезпечення ефективного реагування на випадки булінгу (цькування) серед учасників освітнього процесу, своєчасного їх виявлення, проведення розслідування та прийняття відповідних рішень відповідно до Закону України «Про освіту», Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Закону України «Про охорону дитинства», наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646,
НАКАЗУЮ:
1. Створити комісію з розгляду конфліктних ситуацій та випадків булінгу (цькування) у закладі освіти у складі:
Голова комісії – Желіба Людмила Іванівна, заступник директора;
Заступник голови комісії - Рудик Жанна Миколаївна, заступник директора;
Секретар комісії – Мірошниченко Інна Сергіївна, практичний психолог (соціальний педагог).
Члени комісії:
Колісник Ольга Антонівна – завідувачка господарством;
Щеголева Ірина Петрівна, педагог-організатор;
Гуріненко Лариса Григорівна – педагог -організатор валеологічного напрямку.
Дяченко Дмитро Олександрович - вчитель інформатики;
Джевага Лілія Олександрівна - вчитель історії та правознавства.
У разі відсутності голови комісії його обов'язки виконує заступник голови комісії.
2. Функціональні обов’язки членів комісії:
- розгляд заяв (повідомлень) про випадки булінгу (цькування);
- проведення внутрішнього розслідування щодо факту конфлікту чи булінгу;
- залучення за потреби відповідних фахівців (психологів, медичних працівників, представників ювенальної превенції тощо);
- забезпечення конфіденційності інформації;
- прийняття рішення щодо кваліфікації ситуації як булінгу або конфлікту;
- надання рекомендацій щодо подальших дій педагогам, батькам, учням;
- ініціювання психолого-педагогічної допомоги учасникам конфлікту;
- формування звітної документації.
3. Голові комісії забезпечити координацію діяльності комісії, скликати засідання у разі надходження повідомлень про випадки булінгу, затверджувати протоколи засідань.
4. Секретарю комісії організовувати ведення документації, оформлення протоколів та зберігання матеріалів розслідування.
5. Класним керівникам та іншим педагогічним працівникам у разі виявлення фактів булінгу або конфліктної ситуації негайно інформувати адміністрацію закладу та подавати письмову заяву для реагування комісії.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Директор Людмила ЯЩЕНКО