«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912). Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Нормативно-правова база
Національна Асамблея інвалідів України, Всеукраїнське громадське соціально-політичне об’єднання
Канадсько-український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні
Закон України “Про реабілітацію інвалідів в Україні” (прийнятий 6 жовтня 2005 року N 2961-IV)
Закон України “Про охорону дитинства” (прийнятий 26 квітня 2001 року N 2402-III )
Закон України «Про освіту» (від 04.06.91 №1144-12 із змінами)
Декларація про права інвалідів (проголошена ООН 9 грудня 1975 року)
Загальна декларація прав людини (проголошена ООН 10 грудня 1948 року)
Навчання учнів із затримкою психічного розвитку
Навчання і виховання учня із ЗПР слід поєднувати з оздоровленням, логопедичними заняттями, заняттями з практичним психологом, за необхідності — з лікуванням, лікувальною фізкультурою.
Педагог, який працює з таким учнем, має:
· допомагати йому в оволодінні знаннями про навколишнє середовище, розвивати в нього спостережливість і досвід практичної навчальної діяльності, формувати вміння самостійно здобувати знання і користуватися ними;
· виявляти і заповнювати прогалини в знаннях учня;
· максимально стимулювати й підтримувати його активність;
· додатково пояснювати навчальний матеріал, пропонувати додаткові вправи, ставити навідні запитання, наводити аналогії тощо у разі, якщо виникають труднощі під час практичної роботи;
· використовувати наочність частіше, ніж під час роботи з рештою учнів;
· застосовувати поетапну інструкцію і поетапне узагальнення за наявності труднощів з розумінням завдання;
· пропонувати завдання з опорою на зразок — наочний, словесний, конкретний;
· розвивати навички планування своєї діяльності, самоконтролю і словесного звіту;
· працювати з учнем в уповільненому темпі, поступово прискорюючись;
· підвищувати працездатність учня;
· зменшувати кількість ігрових методів навчання, формуючи прийоми навчальної діяльності;
· підвищувати мотивацію до навчально-пізнавальної діяльності.
Навчання учнів із порушеннями опорно-рухового апарату
Навчання і виховання учня з порушеннями опорно-рухового апарату слід поєднувати з оздоровленням і лікуванням, логопедичними заняттями, заняттями із практичним психологом, лікувальною фізкультурою, масажем.
Педагогу, який працює з таким учнем, слід:
· визначити оптимальний обсяг письмових завдань з урахуванням порушень загальної та дрібної моторики пальців рук;
· передбачати варіативність письмових робіт — не лише самостійне письмо, а й роздаткові картки з друкованою основою; не лише ручка, а й магнітна дошка, комп’ютер;
· відводити більше часу на виконання письмових завдань або замінювати їх частини на усні;
· використовувати за наявності порушень просторових відносин і несформованості зорово-просторової координації такі прийоми —
o спеціально вказувати (ручкою, олівцем) рядок і місце, де необхідно починати писати, малювати;
o позначати відстань між рядками або частинами завдання;
o під час виконання арифметичних дій у стовпчик можна розфарбувати клітинки олівцем, наприклад, сотні — зеленим, десятки — синім, одиниці — червоним;
o використовувати перфокарти;
o під час читання використовувати спеціальні закладки з прорізами для фіксування слова, словосполучення чи речення.
Оцінюючи роботу учня, не можна знижувати бали за повільну відповідь, недостатню інтонаційну виразність, особливості почерку.
Навчання учнів із порушеннями емоційно-вольової сфери
Основою навчально-виховної роботи з учнем з реактивними станами і конфліктними переживаннями є ослаблення чи усунення дії психотравмівних чинників. Такий учень потребує роботи з вузькими спеціалістами, як-от практичний психолог, психотерапевт. Важливим є залучення учня до колективних форм спілкування і діяльності.
За наявності в учня психопатії ключовими аспектами роботи педагога є:
· виховання цілеспрямованої і планомірної діяльності;
· формування гальмівних реакцій;
· виховання інтелектуальних інтересів;
· формування адекватної й усвідомленої самооцінки поведінки і діяльності;
· установлення й дотримання чіткого режиму дня;
· постійний контроль за діями учня;
· єдність вимог з боку членів родини, педагогів та фахівців;
· врівноваженість у спілкуванні з учнем, спокійний тон;
· переключення учня на інші види діяльності у разі назрівання афективних спалахів.
Навчання учнів із порушеннями мовлення
Навчання і виховання учня з порушеннями мовлення залежно від клініко-психологічного діагнозу слід поєднувати з оздоровленням, логопедичними заняттями, за необхідності — із лікуванням, психотерапевтичним і психокорекційним впливом, заняттями з ЛФК.
Педагогу, який працює з таким учнем, слід:
· стимулювати його пізнавальну та мовленнєву активність;
· формувати прийоми розумової роботи, необхідні для оволодіння граматикою;
· звертати особливу увагу на кожну з ланок процесу формування мовленнєвого висловлювання, зокрема: мотивацію мовленнєвих дій, їх планування, контроль за мовленням;
· навчати учня міркувати, формулювати розгорнуті висновки;
· проводити детальний інструктаж перед розв’язанням завдань, з урахуванням можливих проблем у розумінні мовлення;
· направляти учня, який припускається грубих помилок під час письма або читання, до логопеда;
· стежити, аби власне мовлення було зразковим, чітким, емоційно виразним, будувати розповідь із коротких зрозумілих речень;
· враховувати особливості особистості учня (зокрема, за таких діагнозів, як ринолалія, заїкання тощо);
· психологічно підтримувати учня — підбадьорювати, заохочувати успіхи.
Навчання учнів із порушеннями інтелектуального розвитку
Навчання і виховання учня з порушеннями інтелектуального розвитку слід поєднувати з оздоровленням і лікуванням, логопедичними заняттями, заняттями з практичним психологом, лікувальною фізкультурою.
Для успішного засвоєння учнем навчального матеріалу педагогу слід забезпечувати такі умови, як-от:
· адаптувати зміст освіти до пізнавальних можливостей учня, що виявляється у зменшенні обсягу матеріалу, його спрощенні за змістом і структурою;
· користуватися різними видами наочності, що відповідає рівню розвитку сприймання й мислення учня; поступово ускладнювати засоби наочності (від реальних предметів та об’єктів до символічної наочності), задіювати якомога більше аналізаторів (слух, зір, дотик), поєднувати наочні методи зі словесними та практичними;
· уповільнювати процес навчання, враховуючи інертність нервових процесів учня;
· застосовувати принцип повторюваності у навчанні та вихованні з метою ліквідації фрагментарності сприймання учнем матеріалу, труднощів із запам’ятовуванням.
Повторення має бути систематичним, варіативним, із різним ступенем залучення учня;
· залучати учня до діяльності, спрямованої на подолання труднощів, — усі теоретичні відомості, правила учень має засвоювати через практичну діяльність різного
ступеня складності і новизни. Без відпрацювання вмінь на практиці подолати розрив між теорією і практикою, наявний в учня з порушенням інтелектуального розвитку, неможливо;
· спеціально організовувати працю — навчати учня планувати свою діяльність, визначати послідовність необхідних дій, обирати способи розв’язання завдань, описувати результати дій і порівнювати їх зі зразком;
· використовувати ігри в навчально-корекційній роботі — з метою підвищення інтересу учня до навчальної діяльності, подолання його пасивності використовувати як дидактичні, так і сюжетно-рольові ігри;
· дотримуватися охоронно-педагогічного режиму з урахуванням конкретного клінічного діагнозу учня;
· виявляти позитивні емоції у взаємодії з учнем — вони є засобом стимулювання дитини до навчальної діяльності та спілкування, формують її віру у свої можливості.
Навчання учнів із порушеннями емоційно-вольової сфери
Основою навчально-виховної роботи з учнем з реактивними станами і конфліктними переживаннями є ослаблення чи усунення дії психотравмівних чинників. Такий учень потребує роботи з вузькими спеціалістами, як-от практичний психолог, психотерапевт. Важливим є залучення учня до колективних форм спілкування і діяльності.
За наявності в учня психопатії ключовими аспектами роботи педагога є:
· виховання цілеспрямованої і планомірної діяльності;
· формування гальмівних реакцій;
· виховання інтелектуальних інтересів;
· формування адекватної й усвідомленої самооцінки поведінки і діяльності;
· установлення й дотримання чіткого режиму дня;
· постійний контроль за діями учня;
· єдність вимог з боку членів родини, педагогів та фахівців;
· врівноваженість у спілкуванні з учнем, спокійний тон;
· переключення учня на інші види діяльності у разі назрівання афективних спалахів.