Психолого-педагогічна підсистема

Робота за даним напрямком є системною та постійною. Вона починається з приходом дітей до 1 класу. На даному етапі, за розробленою методикою доктора педагогічних наук, професора О.Д. Дубогай, проводиться тестування майбутніх першокласників з визначення рівня та індексу фізичного розвитку. Дані дослідження дозволяють визначити рівень фізичної підготовленості дітей до школи і відповідність даних показників віку дитини та індекс фізичного розвитку, який відображає  гармонійність розвитку дитини, її психомоторні особливості, характеризує рухові можливості організму та його здатність адаптуватися до розумових і фізичних навантажень.

Такий моніторинг проводяться тричі на рік (вересень, січень, травень) з усіма учнями початкової школи, що дозволяє простежити динаміку їх розвитку. Результати тестувань доводимо до відома дітей та батьків як в індивідуальній формі (наприклад: рекомендації та поради, індивідуальні бесіди) так і через щоденники здоров’я, які ведуть учні початкової школи.

Щоденник здоров’я формує в дітей відповідальне ставлення до власного здоров’я, оскільки в ньому містяться такі рубрики: нормативи фізичної підготовленості до навчання в молодших класах, зміна навчально-прикладної фізичної підготовки протягом навчального року, індивідуальний рівень фізичної підготовленості до навчання у ліцеї, дзеркало самопочуття і настрій дитини під час виконання ранкової гімнастики. Деякі рубрики діти ведуть самостійно, інші заповнюють батьки, решту даних вносить педагог-організатор валеологічного напрямку.

Для зняття навчальних перевантажень школярів впроваджена методика навчання в русі. Основою такої методики є рухове відтворення навчального матеріалу, яка базується на наступних етапах:

1 етап. Для формування умінь і навичок рухового відтворення математичного і мовного матеріалу проводяться ігри з поступовим нарощуванням самостійної рухової діяльності (відтворення у вигляді рухів або певних тілофігур літер алфавіту, героїв прочитаних сюжетів, ігор на розпізнання частин мови).

2 етап. Вправи на синхронне вимовляння таблиці множення, слів на іноземній мові, явищ природи тощо і відповідно, рухові дії у кількісній і якісній аналогії.

      Ігрові ситуації в системі пізнавально-рухового навчання сприяють зацікавленню дітей, створюють і підвищують інтерес до інформації, яку школярі отримують під час уроку та формують основні компетентності школярів відповідно до концепції НУШ.

Однією із форм оздоровчо-виховної роботи в навчальний час є гімнастика до занять, яка проводиться перед початком уроку. Такі заняття сприяють регуляції нервової системи, підвищенню розумової працездатності учнів, активізують їхню увагу та виховує звичку до систематичних занять фізичними вправами.

З метою зниження стомлюваності під час уроків вчителі предметними використовують фізкультурні хвилинки і фізкультурні паузи. Найкращою формою виконання таких хвилинок є ритмічна гімнастика, тобто виконання вже відомих вправ під веселу музику. Тривалість таких пауз становить 2-3 хвилини і включає 4-5 простих вправ. Такі вправи поліпшують кругообіг і дихання, сприяють підвищенню розумової працездатності, позитивно впливають на емоційний стан учнів.

      Як відомо молодші школярі потребують частої зміни діяльності тому на перервах діти залучаються до організованої рухової діяльності (танцювальні перерви, ігри на свіжому повітрі, змагання). Наша робота спрямована на створення здорового та активного способу життя серед учнів, що допомагає покращити якість навчання та загальний стан здоров’я.